تبلیغات
گروه های آموزش ابتدایی
گروه های آموزش ابتدایی
قالب وبلاگ

چالش برای بهبود تفکر ،تعلیم وتربیت و زبان کودکان در قلب آموزش و پرورش جادارد.این چالش،همچنین در قلب جنبش جهان شمول فلسفه برای کودکان جای دارد.جنبشی که در بیش از سی کشور جهان با به کارگیری کاوش فلسفی،مهارتهای تفکر،سواد و زبان،دانش آموزان را در هر سن و با هر استعدادی پرورش می دهد.

جان دیویی می گوید:(از آنجا که این ، ذهن دانش آموزان است که اهمیت دارد...پس تمام آنچه در مدرسه میتواند یا بایستی برای انها انجام دهد ،پرورش قدرت تفکر آنهاست.)

تفکر جزء رشد ذاتی انسان است و همین نکته بس که ما حیواناتی متفکریم و حق ماست که به پرورش استعدادهای خاص یک انسان بپردازیم.پرورش ذهن خود قسمتی از تعلیم و تربیت است،زیرا این نیز قسمتی از همان انسان بودن است.طبق این نگرش ، کار اصلی تعلیم و تربیت ،آموزش تفکر انتقادی ،خلاق و کارامد به کودکان است.

دلیل دیگر آموزش تفکر این است که ما از نوع صحیح تحریک و چالش عقلانی لذت می بریم. مغز ما برای حل مساله سیم کشی شده است و از معماهایی که می توانیم حلشان کنیم ،خوشمان می آید.به نظر یونانیان فلسفه عبارت بود از فرایند طرح پرسش و حل مسأله،و این فرایندی لذت آفرین بود.آنها استدلال می کردند که فعالیت هوش انسان ،هم موجب پرهیزکاری می شود و هم رضایت خاطر.

پژوهش در سطح کلاس های مدارس از این دیدگاه حمایت کرد که دانش آموزان ،بیش تر در کلاس های با انگیزه و فعال ظاهر می شوند که آنها را به فعالیت های هوشی وادار کند.معلمانی را دوست دارند که بیش تر ،آنها را به فکر وامیدارند.درس هایی را ترجیح می دهند که برای مثال از آنها بخواهند (تفسیر کنند،تجزیه و تحلیل کنند،اطلاعات را دستکاری کنندو یا دانش و مهارتی راکه آموخته اند در مسائل تازه و موقعیت های جدید به کاربرند.)تدریس با چالش عقلانی ،یکی از ویژگی های اصلی معلمان کارامد و مدارس موفق شناخته شده است.

یکی از موفق ترین تلاش ها در جهت ایجاد برنامه ای منسجم در آموزش تفکر،برنامه ی فلسفه برای کودکان است که توسط ماتیولیپمن و همکارانش در دانشگاه مونتکلر تهیه شده است.

لیپمن مدعی است که کودکان با عطش یادگیری و اشتیاق یادگیری وارد مدرسه میشوند،اما رفته رفته این کنجکاوی و شوروشوق و دانستن ودرک کردن محو میشود.لیپمن دلیل آن را مستقیماً ناشی از تأثیرات تعلیم و تربیت سنتی می داند.وی میگوید::ما باید بیشتر به استعدادهای خداداده ای بپردازیم که کودکان با خود به مدرسه می آورند-کنجکاوی و بی تابی در طلب مفاهیم.

برهمین اساس او فلسفه را به عنوان یک واحد درسی پیشنهاد می کندتا به کودکان آموزش تفکر داده شود.لیپمن از کرسی استادی فلسفه در دانشگاه کلمبیا فاصله گرفت و در سال ۱۹۷۴ ،موسسه پیشبرد فلسفه برای کودکان (IAPC ) را بنیان نهادتا به تحقیق و گسترش برنامه ی درسی فلسفه برای کودکان بپردازد.این برنامه متشکل از قصه هایی است که به گونه ای خاص نگاشته شده اند و کارشان شروع کردن مباحثه ی فلسفی است.هسته ی مرکزی برنامه دربرگیرنده ی تعدادی رمان فلسفی همراه با کتاب های راهنمای معلمان است که برای کودکان سه سال به بالا مناسبند.این برنامه ،فراگیرترین برنامه در زمینه ی آشناکردن کودکان با فلسفه است و همچنان روبه گسترش و پیشرفت دارد.

در این مجال کوتاه فرصت توضیح و تفسیر تمام جوانب را ندارم بنابراین منابع مفید را به همکاران عزیز برای مطالعه ی بیشتر در کتابخانه ۴ پیشنهاد می کنم.

 

 منبع: وبلاگ خانم مردانی




طبقه بندی: پـــژوهــش سـرا،
[ شنبه 29 بهمن 1390 ] [ 09:57 ق.ظ ] [ arjang ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید




لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب